1 травня у світі та в Україні стартував місяць обізнаності про ментальне здоров'я. Це той ресурс, який потрібен нам, щоб жити та розвиватися навіть у найскладніші часи. Міжнародне дослідження в 11 країнах світу підтвердило, що збереження ментального здоров'я входить у топ-5 викликів сьогодення.
Тож маємо зрозуміти свій власний рецепт стійкості. Пропонуємо ділитися
секретами й тонкощами, щоб множити нашу з вами стійкість. І допомагати один
одному відновлюватися: допомагаючи тим, хто цього потребує, ми й самі
почуваємося краще. Пробуймо!
Перша леді України Олена Зеленська, Глобальна платформа Саміту перших
леді та джентльменів Summit of First Ladies and Gentlemen та
Всеукраїнська програма ментального здоров’я «Ти як?», Шевченківський ліцей №1
Шевченківської селищної ради Куп’янського району Харківської області доєднуються
до місяця обізнаності про ментальне здоров'я.
Сьогоднішнім відео пані Зеленська розпочинає обговорення з вами та іншими
першими леді та джентльменами світу про важливість і крихкість ментального
здоров’я. Про те, що дає сили триматися у погані дні, та про рецепти
самодопомоги.
А що допомагає триматися вам? Пишіть в коментарях!
7 простих способів зберегти ментальне здоров’я. Тисни тут.
Незвичайні часи ставлять незвичайні психологічні вимоги
ЗМІЦНІТЬ свою психологічну стійкість. ПОДБАЙТЕ про своє психологічне здоров’я. ДОПОМАГАЙТЕ собі та іншим. Цей сайт допоможе вам дізнатися, як це зробити. Його розроблено експертами Національного інституту психічного здоров’я Чеської республіки у співробітництві з психологами Міністерства внутрішніх справ, чеської армії, чеської поліції і пожежно-рятувальної служби. Переходьте за посиланням.
ЗМІЦНІТЬ свою психологічну стійкість. ПОДБАЙТЕ про своє психологічне здоров’я. ДОПОМАГАЙТЕ собі та іншим. Цей сайт допоможе вам дізнатися, як це зробити. Його розроблено експертами Національного інституту психічного здоров’я Чеської республіки у співробітництві з психологами Міністерства внутрішніх справ, чеської армії, чеської поліції і пожежно-рятувальної служби. Переходьте за посиланням.
Психологічний стан та психічне здоров’я під час військових дій є вкрай важливим. Багато людей переживають виснаження, спустошення, втому, відчувають тривогу й паніку. Психологи сформулювали корисні поради, як опанувати себе в критичних умовах, як допомогти близьким та підтримувати здоровий психічний стан в критичних умовах. На сайті "Довідник" ви отримєте відповіді на питання, які вас хвилюють. Перейти на сайт можна ТУТ
Для військовослужбовців тисни тут
Безкоштовні ресурси для підтримки психічного здоров'я
Техніки самодопомоги від українських зірок
«Першими зламалися ті, хто вірив, що скоро все
закінчиться.
Потім ті, хто не вірив, що це колись закінчиться.
Вижили ті, хто сфокусувався на своїх справах, без
очікування того, що ще може статися.»
Віктор Франкл,Австрійський психотерапевт, який вижив у нацистському
таборі.
САМОДОПОМОГА
Вправа "Що б не сталося…"
Коротка, дієва вправа, що допомагає відчути опору, коли треба хоч за щось вхопитись, відштовхнутися аби рухатись далі. Вона створює у мозку зв'язок з твоїм найближчим майбутнім, з реальністю, яку можна, метафорично кажучи, «помацати»
Вправа полягає у проговоренні певної фрази. Вона завжди повинна починатися зі слів:
"Що б не сталося…"
І далі ти уявляєш те, чим обов'язково займешся сьогодні, або те, що ти певно знаєш, що відбудеться за будь-яких обставин.
Наприклад:
Ø «Що б не сталося, сьогодні ввечері я заварю трав'яний чай»;
Ø «Що б не сталося, сьогодні я прийму розслаблюючу ванну»;
Ø «Щоб не сталося, я сьогодні потренуюсь»;
Ø «Що б не сталося, скоро настане осінь»;
Ø «Що б не сталося, завтра/за пару днів будуть вихідні»;
Ø «Що б не сталося, я прийду додому та обійму кішку/близьку людину»;
Твій варіант __________
Чим більше ти знаходитимеш таких опор щодня, тим стійкіше почуватимешся.
Виявляється, коли гусениця закуклюється в кокон, щоб
стати метеликом, вона там, фактично, розпадається на елементи, дрібні шматочки,
щоб потім переродитися заново з нуля і вийти з кокона вже новеньким метеликом.
Як мені здається, це відмінна метафора.
Це відмінно показує, чому не можна
"допомагати", "тягнути" і всіляко "завдавати
добро" або "наносити користь". Тому що метелик ще не визрів в
формі метелика. І все, що ми дістанемо з кокона - будуть запчастини до
гусениці.
Потрібен час, щоб визріли зміни всередині нас. Над цим
і треба працювати.
Ресурсна
вправа «Я є. Я маю. Я можу. Я буду.»
«Я є».
Напишіть те, чим ви пишаєтеся в собі і що доброго пов'язане з вами. (Я
жива(ий). Я доброзичлива(ий). Я активна(ий)...)
«Я маю».
Перерахуйте людей, місця та різні ресурси, на які ви можете покластися.
(Робота, батьки, подруга Настя, колеги, кошти на рахунку).
«Я можу».
Напишіть навички, вміння, види діяльності, якими ви володієте. (Брати
відповідальність, керувати проектами, вчитися, спілкуватися англійською,
підтримувати людей, знайомитися з людьми).
«Я буду».
Вкажіть, що ви робитимете, щоб підтримати себе у важкі часи. (Піду на
прогулянку, ляжу спати вчасно, подзвоню подрузі).
В
останньому пункті можна також записати такі кроки, які необхідні для покращення
ситуації та вирішення проблем.
РЕСУРСНА ВПРАВА «ТРИМАЙ БАЛАНС»
Для
того, щоб підтримувати себе в балансі, дуже важливо знати речі, які нас
виснажують, та речі, які навпаки додають ресурсу та заряджають хорошим
настроєм.
Тому
сьогодні пропоную вам вправу, просте виконання якої дозволить вам постійно
зберігати ресурсний стан та відчувати задоволення від життя.
Для цього
візьміть аркуш паперу та розділіть його на дві частини. Зліва
випишіть у стовпчик усі свої виснажливі активності - події, діяльності та
речі, які поглинають ваш ресурс та виснажують вас, наприклад, миття посуду,
виконання нудних робочих завдань, тривала поїздка в транспорті, очікування у
черзі,
А у
правому стовпці, навпаки, запишіть усі свої ресурсні активності, тобто речі,
які підіймають вам настрій, надихають та приносять задоволення, наприклад,
улюблена музика, цікаві семінари, чи книжки, спілкування з друзями
Найцікавіша частина завдання - це до кожної виснажливої активності додати ресурсну діяльність, яка зробить процес приємнішим. Тобто, під час миття посуду можна ввімкнути цікавий семінар, під час очікування у черзі - зателефонувати, або написати повідомлення другові, а при виконанні нудної роботи - слухати приємну музику.
Вправа "Життєві
ролі"
Як зрозуміти, що мені робити?
Ця вправа допоможе вам
зосередитися на тому, що дійсно важливо наразі для вас в житті та визначити
кроки, які ви можете зробити для їх досягнення.
1. Намалюйте на аркуші паперу
коло та поділіть його на 8 рівних секторів, які відображають основні життєві
ролі, наприклад: родина, друзі, кар'єра, фінанси, здоров'я, розвиток,
творчість, дозвілля.
2. Візьміть деякий час, щоб
задуматися про кожну з цих ролей і запишіть в кожен сектор декілька ваших
бажань та цілей у кожній ролі.
3. Розгляньте всі ці бажання та
цілі і знайдіть ті, які є найбільш важливими та приносять вам найбільше
задоволення.
4. Сконцентруйтеся на цих цілях
та визначте, які кроки ви можете зробити для їх досягнення.
5. Запишіть ці кроки поруч з
кожною з цілей.
6. Не забувайте періодично
переглядати свої бажання та цілі та коригувати їх відповідно до вашого
життєвого досвіду.
- Повномасштабне вторгнення росії до України – це наша спільна колективна травма, тому буде багато обговорень, спогадів, травматичних зображень, відео тощо, які можуть поглиблювати переживання.
- Поговоріть про свої переживання з родичами, знайомими, колегами. Якщо поруч нікого немає, корисно викласти свої думки на папері, водночас записуйте все, що відчуваєте – найгостріші емоції та почуття.
- Потурбуйтеся про себе і переконайтеся, що ви володієте прийомами самодопомоги та самоспівчуття, які є необхідними в разі переживання синдрому річниці.
- Відчуйте приналежність і єдність з українською спільнотою, яка зазнала травми. Відчуття приналежності та єдності з іншими є надзвичайно важливими в переживанні симптомів травми.
- Здійсніть ритуали пам’яті: зробіть благодійний внесок у спільноту, відвідайте меморіал, візьміть участь у подіях, організованих вашою громадою, або самі зорганізуйте це.
Розробоки матеріалів з профілактики ситуацій булінгу серед учнів та щодо розуміння ними свого психологічного стану
МОН спільно з Українським інститутом розвитку освіти, в рамках національної антибулінгової програми «Дружній простір», створено навчально-методичний посібник «Як ти? Уроки з психології для школярів (10-14 років)». Посібник містить розробки уроків, які спрямовані на профілактику ситуацій булінгу та підвищення поінформованості учнів про власний психологічний стан.
Матеріали посібника доступні за посиланням.
Кожен урок доповнений презентацією, які розміщені у вигляді QR-кодів перед кожною темою.
Також доступні для перегляду відеоінструкції з проведення уроків:
Немає коментарів:
Дописати коментар