Чи варто боятися помилок...
Як позбутися страху і зрозуміти, що помилки – це нормально, природно, інколи, навіть корисно. Матеріали сьогоднішнього дня присвячені цій важливій і актуальній темі.
Ми часто чули, що кожен має право на помилку. А дитина – тим більше! Але як змінити ставлення оточення, батьків, дітей і вчителів до помилок, похибок і невдач.
Давайте спочатку почнемо із себе! Навчимося сприймати помилки інших та не корити себе за свої.
Ми з раннього дитинства ввібрали в себе страх зробити помилку. І тепер для нас кожна помилка — непоправний крок. Зробивши помилку ми відчуваємо страх - небезпеку. Це протилежність базовим потребам людини, ці відчуття руйнують особистість. Якщо ми застрягли на зроблених помилках, якщо ми засмучуємося про те, що вже відбулося - ми забираємо у себе теперішнє і майбутнє, адже не даємо собі можливості рухатися далі. Якщо ми сприймаємо помилки, як досвід — тоді вони стають фундаментом нашого успіху. Вони стають платформою нашого теперішнього.
Доки людина живе — не існує нічого такого, чого не можна було б виправити або змінити. Коли ми боїмося помилитися, ми насправді боїмося не самої дії, а того, як нас або наші вчинки оцінять інші. До речі, коли ми виховуємо наших дітей, ми розділяємо оцінку дії й оцінку самої дитини. Ми можемо сказати: “Мені прикро, що так сталось. Тобі, мабуть, нелегко. Давай заварю тобі чаю” а не: «Ти — негідник, знову все зіпсував».
Варто говорити з дітьми про ваше долання труднощів. Якщо вони знатимуть, що батьки зазнавали поразок, але все минулось добре, то будуть знати, що поразка в завданні не означає поразки як особистості. Так ми показуємо дітям, що без помилок немає розвитку. Тоді дитина навчиться правильно сприймати помилки або життєві промахи.
Запам'ятайте
Коли ми сприймаємо помилки, як досвід, вони стають фундаментом успіху.
Немає нічого, чого не можна було б виправити або змінити.
Помиляйтеся, аналізуйте свої помилки і рухайтеся вперед.
– Чи потрібно фіксувати увагу дитини на її помилках в процесі навчання?
– Якщо є щось негативне в навчальному процесі, й воно фіксується, то це дійсно може бути в майбутньому причиною розвитку певних синдромів непевності, тривоги, тобто пограничних психологічних станів і навіть неврозів. Тому негативного варіанту фіксації на помилці безумовно треба уникати.
Але може бути позитивна інтерпретація помилки. Не стільки фіксація, скільки звернення уваги на наявність помилки. Наприклад, через створення ситуації, в якій дитині було би самій цікаво побачити, що завдання вона виконала недосконало або не досягла поставленої мети.
В такому випадку ми мінімізуємо негативний ефект або навіть травмування дитини. Навпаки, працюємо над удосконаленням в позитивному плані.
– Чи потрібно фіксувати увагу дитини на її помилках в процесі навчання?
– Мати право на помилки і дізнаватись про них, ніяк не суперечить одне одному.
Мати право на помилку означає, що твоя помилка не спричинить осуду, покарання, зневаги тощо.
А способи дізнавання про помилку можуть бути як такі, що дуже травмують дитину, так і такі, що просувають її.
У вказуванні і виправленні помилок є різні підходи, і дуже важливо розуміти, де і коли їх застосовувати.
Наприклад, у письмі в молодшій школі, важливо показувати правильний варіант, щоб було що наслідувати. А в середній – варто лишати пошук помилки за самим учнем.
– Що потрібно зробити, щоби вказування на помилку не завдавало шкоди дітям?
– Щоби виправлення помилок нікого не травмувало, головна задача вчителів і батьків – не порівнювати дітей між собою, відзначати докладені ними зусилля і надихати на нові спроби.
– Чи потрібно фіксувати увагу дитини на її помилках в процесі навчання?
– Відповідь буде "Ні, – не потрібно фіксувати увагу на помилках" у випадках:
старту діяльності для дитини, коли важливіше отримати ситуацію першого успіху,
заниженої самооцінки дитини, коли важливо налагодити перш за все контакт дитини з діяльністю,
коли вчитель бачить, що дитина наразі не має ресурсу для сприйняття негативного зворотного зв’язку,
Відповідь буде "Так" у випадках:
високого ступеню майстерності учня у предметі,
власного прохання учня в оцінці та зворотному зв’язку,
високого рівня енергії дитини, що дозволить їй сприйняти адекватно негативний зворотний зв’язок.
– Яким чином можна організувати навчання так, щоб вказування на помилку не призводило до негативних наслідків?
– Помилка – це, мабуть, найбільш цінна інформація, яку ми отримуємо від зовнішнього світу. Тому потрібно просто формувати позитивну культуру помилки.
Щоб вчити дітей помилятися якісно, класно, не боятися помилятися, отримувати максимальний зворотний зв'язок з помилки, максимально рефлексувати щодо помилки.
Що таке якісно помилятися? І діти, і вчителі мають зрозуміти, що є якісною помилкою, чим вона відрізняється від неякісної.
По-перше, це вміння визнавати цю помилку, озвучувати її, не боятися.
По-друге, ми маємо навчити рефлексувати, що ми з цієї помилки можемо максимально корисного отримати.
Ще один важливий аспект – це право на помилку вчителя та вміння вчителя працювати зі своїми помилками.
Немає коментарів:
Дописати коментар