пʼятниця, 1 квітня 2022 р.

Арт- терапевтичні "ліки"

 



Арт-терапія - захоплююча та водночас надзвичайно корисна терапевтична діяльність, спрямована на гармонізацію внутрішніх психологічних процесів і навколишнього середовища через творче самовираження.

Простими словами, арт-терапія - це творча діяльність, метою якої є поліпшення стану людини через малюнок, казку, музику, ліплення, тенець і т.д.

 Арт-терапія дає вихід внутрішнім конфліктам і сильним емоціям, усуває страх, допомагає зрозуміти власні почуття і переживання, сприяє підвищенню самооцінки, розслабленню і зняттю напруги і, звичайно ж, допомагає в розвитку творчих здібностей.

 Причому, важливий сам процес, а не кінцевий продукт і його оцінка.

 
Ви чули таку фразу: «колір як ліки»? Це точно про арт-терапію, про її чудові властивості. Отже:

 Заспокоїтися допомагає – зелений

Стабілізує настрій – салатовий
Збалансує емоції – 
бірюзовий
Додасть впевненості і надійності – 
темно зеленийПідвищить настрійю, зніме апатію, розвеселить – помаранчевий
Допоможе себе підтримати, вийти з емоційного тупика – 
жовтий
Креативність простимулює – 
лимонний
Активує бажання рухатися вперед – 
червоний
Підвищить працездатність, зміцнить волю – 
червоно-оранжевий
Додати відчуття тілесного тепла, комфорту і радості – 
жовто-оранжевий
Надихне і активує життєві процеси – 
малиновий (амарантовий)
Порадує, знизить рівень стресу, відновить після виснаження – 
червоно-фіолетовий (фуксія)
Додасть упевненості в собі, порушить бажання – 
фіолетовий
Дасть можливість зануритися в себе і подумати про сенс життя – 
ліловий (аметистовий)
Гармонізує, приведе до ладу «Я» – 
синій
Пофантазувати і зібрати свої мрії в образ допоможе – 
темно – синій (індиго) колір сновидінь
Надихне, дасть можливість поміркувати над ідеями, проектами, завданнями – 
блакитний
Полегшує сприйняття реальності, забезпечить легкість буття – 
рожевий
Організовує і структурує життєві процеси – чорний
Позбавить від негативних думок – білий
Перезавантажити свої статки допоможе – 
сірий
Очиститися від образ і розчарувань допоможе – 
коричневий

 

·  ізотерапія, що означає використання малювання;

·   мандалотерапія, інтуїтивний, спонтанний живопис та графіка, медитативний живопис;

·  кольоротерапія – вплив колірної гами на людину;

·  музикотерапія – прослуховування мелодій, різних композицій;

·  пісочна терапія – робота з піском;

·  глинотерапія та тістотерапія -  робота з глиною,  тістом;

·  відеотерапія – перегляд фільмів, де персонажі стикаються з різними проблемами, шукають шляхи їх вирішення;

·  денс-, фото-, ігро-терапія - танцювальні заняття, мистецтво фотографії, створення колажів, проведення ігор;

·  казкотерапія – аналіз існуючих казкових творів, створення нових;

·  лялькотерапія – ігри з лялькою;

·  бібіотерапія – лікування «словом» (в тому числі і казкотерапія);

·  драматерапія – розігрування сюжету.

 

А також напрямки, що застосовуються в якості терапії мистецтвом:

·         плетіння браслетів, декоративних вузлів,

·         розфарбовування,

·         скрапбукінг,

·         декупаж,

·         складання колажів,

·         в’язання, шиття,

·         інші види рукоділля,

·         моделювання,

·         гра на музичних інструментах,

·         пантоміма, акторська діяльність,

·         читання,

·         лист (твір оповідань, віршів, нарисів),

 Чудовим є те, що види арт-терапії можна поєднувати. Наприклад, музику з малюванням, ліпленням, читанням і т.д.

Переваги арт-терапії полягають в можливості надання м'якого впливу на психіку. Людина займається цікавою справою, знаходить хобі і поступово розвивається в ньому.



Умова 1: техніка та прийоми повинні підбиратись по принципу простоти і ефективності.

Умова 2: цікавими та привабливими повинні бути і процес створення зображення, і результат.

Умова 3: зображувальні техніки повинні бути нетрадиційними. Нові зображальні техніки мотивують діяльність, утримують увагу. Окрім цього, має значення отримання незвичайного досвіду дитиною, знижується контроль свідомості, стають слабкими механізми захисту.

 

 Образотворчі техніки арт-терапії. До цього виду відносяться всі техніки, які пов’язані з малюванням по колу. У процесі створення малюнка знаходить вихід власне «Я» індивіда. При аналізі закінчених ілюстрацій психологи приділяють значну увагу колірній гамі. Наприклад, якщо клієнт у пригніченому емоційному стані розфарбовує мандалу, то він несвідомо обере для неї темні сині і зелені відтінки. Якщо аналогічне завдання буде виконувати гіперактивний дитина, то в рисунку будуть переважати червоний, помаранчевий і жовтий відтінки. До цього напрямку відносяться проективні рисункові психологічні тести. Наприклад, якщо у дитини конфлікт з кимось із родичів, то він «забуде» намалювати цього члена сім’ї на своєму аркуші.

Глинотерапія. За визначенням психотерапевтів, глина – це найкращий матеріал для арт-терапії, який відкриває глибини несвідомої сфери психіки. Коли людина ліпить фігурки з глини, він опрацьовує свої проблеми. Ліплення підвищує впевненість у собі, розвиває творчі здібності, вчить людину йти на компроміс у суперечці, допомагає індивіду забути образи і налагодити стосунки з близькими.

Пісочна арт-терапія як метод релаксації. Робота в пісочниці проводиться з використанням невеликих фігурок тварин чи людей. Основна мета пісочної арт-терапії полягає в організації спілкування дітей з використанням іграшкових персонажів. В ході занять у пісочниці діти вчаться співпрацювати, спілкуватися, відкрито говорити про свої емоції, вирішувати конфліктні ситуації. Популярний напрям роботи з піском – створення з нього мандали. Це допомагає визначитися з життєвими цілями та орієнтирами.

Паперопластика, квілінг, орігамі, аплікація. Ці види творчості задіють нервові закінчення, що знаходяться в кінчиках пальців. Такі заняття мають позитивну дію на нервову систему, допомагають нормалізувати емоційний фон.

Казкотерапія. З допомогою цього методу психологи усувають негативні поведінкові реакції у дітей, формують у них ефективну систему цінностей. Дітям подобається ототожнювати себе з позитивними героями казок. Їм хочеться стати добрими чарівниками, благородними лицарями, мудрими царівнами, тому вони легко переймають модель поведінки позитивного героя, описану в літературному творі.

Лялькотерапія. Термін «лялькотерапія» в арт-терапію ввели Шишова і Медведєва при організації занять з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку. Маніпуляції з ляльками розвивають самосвідомість, сприяють збереженню психологічного здоров’я дітей, дозволяють їм швидше засвоїти принципи і норми соціальної взаємодії. Якщо дана методика застосовується в роботі з дорослими, то психолог пропонує їм самостійно виготовити ляльку з тканини, ниток, паперу або будь-якого іншого підручного матеріалу. В цьому випадку людина, виготовляючи ляльку, передає в підробці свої особистісні особливості, які потім аналізуються психологом.

Музикотерапія. Методика використовується з метою оптимізації емоційного фону. Психотерапевт рекомендує клієнту до прослуховування певні музичні композиції, а потім відбувається обговорення. Терапевт ставить клієнтові питання: «Які емоції викликала музика?», «Які образи виникали під час звучання музичного твору?», «Які зміни були відзначені у тілі: з’явилося відчуття тепла, розслабленості? Або навпаки м’язи перебували в напруженому стані?» Відповіді клієнта дозволяють спеціалісту зрозуміти причини проблем і визначити способи їх усунення. Варіантом музикотерапії є самостійна гра людини на тому чи іншому музичному інструменті. Фахівці в області арт-терапії використовують цікаве завдання: залучають клієнтів до малювання, музики. Це проста вправа допомагає дорослим і дітям виразити почуття і переживання на папері, а потім проаналізувати їх з допомогою психолога.

Танцювальна психокорекція. Це вид імпресивної арт-терапії. Танець дозволяє людині краще усвідомити межі власного тіла, а також навчитися відчувати соціальні кордони у спілкуванні. Танцювальні вправи в арт-терапії дозволяють людині підвищити самооцінку, навчитися ефективним жестам, поліпшити розуміння невербалики в процесі спілкування, позбавитися від внутрішньоособистісних комплексів.

Фототерапія. Ця методика допомагає вирішувати психологічні проблеми клієнтів. Для роботи можна використовувати готові фотокартки або ж запропонувати клієнту зробити знімки самостійно. На заняттях з психотерапевтом люди складають оповідання з фото, роблять колажі. Ці форми роботи сприяють особистісному зростанню індивіда.

Бібліотерапія та кінотерапія. Ці техніки арт-терапії використовуються при роботі з дорослими. У цих напрямках психолог пропонує клієнтові ознайомитися з повчальною книгою або фільмом, а потім організовує обговорення твору або кінокартини.

Метафоричні карти. Ця техніка заснована на асоціаціях. Вона допомагає індивіду зробити правильний вибір, знайти нестандартне рішення, всебічно проаналізувавши скрутну ситуацію.

Психодрама. Поняття психодрами в арт-терапії пов’язане з виконанням тієї чи іншої соціальної ролі. Технологія являє собою програвання проблемних ситуацій. Методика ефективна при корекції проблем соціалізації, усунення закомплексованості, а також при роботі з психічними відхиленнями. Однак деякі практикуючі психологи вважають, що психодрама не відноситься до різновидів арт-терапії.

  

Арт-терапія дає позитивні результати в лікуванні як психологічних, так і фізичних недуг. Творчість допомагає організму впоратися з важкими хворобами і швидше відновитися після отриманих травм. Це пояснюється тим фактом, що фізичний стан організму багато в чому визначається психологічним здоров’ям, позитивним настроєм. Про це йдеться і в психосоматиці.

 

·         прискорює лікування різних фізичних і психічних захворювань,

·         підвищує інтеграцію особистості в суспільне життя,

·         заспокоює нервову систему,

·         гармонізує внутрішній світ,

·         вчить контролювати свої емоції,

·         допомагає усвідомити психологічні проблеми,

·         знімає напруження, дратівливість, агресію,

·         підвищує настрій, заряджає енергією,

·         допомагає справитися з сонливістю, млявістю, зневірою,

·         покращує роботу головного мозку,

·         розвиває творче мислення, фантазію.


Ці активні посилання дадуть змогу відчути чудовий вплив арт-терапії через розмальовки та складання пазлів, танець. 


Розмальовки онлайн для дітей

 Онлайн розмальовки

    Розмальовки за номерами

    Пазли 


    Роніка - В ритмі танцю ( музичне відео)


    БУЛЬКА | Весела Дитяча Пісня й                Розвиваюча Руханка | Фітнес 


   Танцювальний відео урок гр." XL" 13-       15р. Школа сучасного танцю Віри Бакун


 Вважається, що такий напрямок психокорекції як арт-терапія ефективна при вирішенні наступних проблем:

 

·         вікові кризи;

·         відставання дитини у психічному чи мовному розвитку;

·         депресія, переважання зниженого тонусу і поганого настрою;

·         емоційне вигорання, стрес, психотравма;

·         синдром хронічної втоми;

·       низька самооцінка, наявність внутрішньоособових комплексів, негативне самосприйняття;

·         підвищена тривожність;

·         нестійкість психіки;

·         психоемоційні проблеми;

·         різні фобії, панічні атаки;

· труднощі в спілкуванні з членами сім’ї, друзями, колегами, конфліктність, дратівливість, імпульсивність;

·         патологічна ревнощі;

·     вимушене самотність, тривала соціальна ізоляція;

·     труднощі соціалізації.

Тут перераховані лише основні показання до застосування арт-терапії.

  

 Вправа «Малюнок в техніці монотипія»

 Монотипія – це один з видів друкованої графіки. Особливість даної техніки полягає в тому, що фарба довільно наноситься пензликом на ідеально гладеньку поверхню ( скло, оргскло, дзеркало і т. д.) і з утвореного малюнку художник робить відтиск на папері.

Монотипія розвиває фантазію у дітей, творчість.

Матеріали: фарба (гуаш, акварель, акрил, олійні фарби), папір, оргскло.Роботи в цій техніці виконуються в три етапи.

Отже, перший етап у створенні картини за допомогою техніки монотипії – це нанесення довільної комбінації фарб на гладеньку поверхню (в даному випадку оргскло).

Після цього (поки фарба не висохла) зверху накладається аркуш паперу.

Папір потрібно притиснути руками. Від кольорових плям та напрямку розтирання буде залежати кінцевий варіант зображення.

Одне і те саме зображення двічі отримати неможливо. Монотипія техніка непередбачувана. Тому важливо проявити фантазію та намагатися розгледіти в відтисках якесь зображення. Цей вид живопису можна використовувати при тонуванні паперу, для малювання пейзажів, або абстрактних композицій, фон можна зробити як одноколірним так і різнобарвний.

Вправа «Кляксографія»

«Кляксографія» - варіант монотипії. Папір згинається навпіл і знову розкладається, з одної сторони наносяться фарби (хаотично або у вигляді конкретного зображення). Можна наносити фарбу поблизу лінії перегибу, від цього залежить, чи зіллються оригінал та відтиск у одне ціле, потім лист знову складається і натискається , фарба симетрично відштамповується і з'являється щось фантастичне.

Вправа «Ниткографія»

Гарні незвичайні відтиски можна отримати за допомогою нитки. Нитку змочують у фарбі, викладають на папері, залишаючи поза межами паперу кінчик, накривають іншим листом паперу, притискають рукою і витягають нитку з простору поміж листами. Таким чином між паперовими листами з'являється фантастичні зображення.

Різні відтиски можна отримати:

- якщо натискати на верхній лист паперу з різною силою,

- якщо на оригінал наносити мало (багато) фарби,

- якщо накласти лист на оригінал, зрушити його – отримані в результаті таких «хитрощів» результати дають багатий матеріал для дитячих фантазій.

Вправа «Штампування»

Штампування дозволяє багаторазово зображувати один і той самий предмет, створюючи композиції, візерунки. Цікавою для маленьких фантазерів є техніка малювання свічкою на склі, адже спочатку неможливо розгледіти зображення , воно стає помітним лише після нанесення фарби.

Вправа «Малювання пальцями та долоньками»

  Під час використання різних технік малювання на склі майже завжди у дітей виникає бажання перейти на малювання пальчиками та долоньками. Навіть не маючи власного досвіду малювання руками, можна уявити відчуття від опускання руки у густу, м'яку фарбу.

 Цінність малювання пальцями та долонями полягає у:

- свободі від рухових обмежень,

- свободі від соціального тиску,

- відсутність проблем.

  Всі ці особливості мають велике значення для успішного використання  з корекційною та розвивальною метою. Заради досягнення зображувальних ефектів нанесення фарби безпосередньо пальчиками або долоньками не потребує розвиненої дрібної моторики. Рухи дитини можуть бути експресивними або, навпаки, точковими, локальними.

  Товщина пальців не дозволяє робити вузькі мазки, так малювати дітей не навчають ні вдома, ані в дитячому садку, цей вид малювання поза межам стандартів, тому він проективно зображує індивідуальність дитини.  Малювання пальцями – дозволена гра з брудом, в ході якої девіантні прояви поведінки виявляються у соціально адаптованій формі. Дитина непомітно для себе погоджується на дії, котрих зазвичай не здійснює, тому що не хоче порушувати правила. У однієї і тієї самої дитини кожен продукт малювання пальцями не схожі на попередні. Кожного разу відбуваються зміни: обирається інший колір, співвідношення ліній, темп, ритм тощо. Тому результат малювання пальчиками на склі непередбачуваний, він не буває байдужа до нього в зв’язку з нестандартністю ситуації, особливими тактильними відчуттями, експресією, яскравим емоційним відгуком від негативного до яскравого позитивного. Проте не всі діти за власним бажанням переходять від стандартних засобів зображення до малювання пальцями.

Деякі діти, спробувавши малювання пальцями на склі, повертаються до пензлів, губки або більш звичних матеріалів зображення. Деяким дітям складно розпочати малювання пальчиками і долоньками. Зазвичай, це діти з жорсткими соціальними установками поведінки, батьки яких бачать в них «маленьких дорослих», чекають від малюків стриманості, зваженого мислення. Саме для таких дітей «ігри з брудом» є профілактикою тривожності, соціальних страхів, пригніченості.

 

 

 Вправа «Аватар». Його мета – створення умов для розуміння свого емоційного стану, усвідомлення своїх сильних і слабких сторін. Людину просять намалювати портрет, який відображав би властивості його особистості і настрій. Матеріали для створення образу «Я» автор портрета вибирає сам.

Ця вправа підходить юнакам і дівчатам, які стоять перед вибором життєвого шляху.

 

Вправа «Дорога життя». Мета вправи – корекція життєвих установок особистості. Психолог просить клієнта намалювати дорогу життя. Для цього індивіду потрібно згадати свої досягнення і невдачі, злети і падіння. На малюнку ці ключові моменти потрібно обов’язково позначити. Коли малюнок закінчено, психолог задає людині наступні питання:

Вам подобається ця дорога?

Хочеться продовжити подорож по цьому маршруту?

Виникає бажання звернути з цього шляху? Якщо так, то чому?

Далі автору малюнка пропонують доповнити дорогу тими елементами, які чекають за поворотом. Так психолог наводить людини до цілепокладання та визначення цілей на найближче майбутнє.

 

Вправа «Квітка». Мета вправи – створити умови для саморозкриття дітей. Психолог просить дитину закрити очі і уявити собі дуже красива квітка. Після цього фахівець починає розпитувати дитину про зовнішньому вигляді квітки, про його властивості, місце виростання. Відповіді дитини відбивають його особистісні риси, дають психологу інформацію про актуальний рівень психоемоційного розвитку.

Вправа «Притча». Мета цієї вправи – мотивація людини до діяльності, стимулювання активності, самопрограмування на успіх. Цю вправу можна робити самостійно вдома. Необхідно взяти текст улюбленої притчі або доброї казки. Протягом 3 хвилин потрібно її читати і виписувати в стовпчик ті слова з тексту, які знаходять в душі позитивний емоційний відгук. По закінченню часу, відведеного на роботу з текстом, з отриманого списку потрібно вибрати 5-7 найяскравіших слів і скласти з них фразу, яка стане життєвим девізом на найближчий час.


Вправа «Образ мети»

Катарсис

У вас є якась мета? Те, до чого ви прагнете, що тягне вас? На жаль, багато хто не мають чітких уявлень про своїх цілях, і це заважає їх руху вперед. Традиційне: «Хочу багато грошей», — це не мета, а засіб досягнення мети. А ось який?

Намалюйте вашу мету. Якщо спочатку у вас виникли труднощі – не дивуйтеся, просто малюйте, закреслюйте, виводите каракулі. І поступово вони складуться в осмислений малюнок. Зафіксуйте образ не тільки в свідомості, але і на аркуші. Пропрацюйте всі деталі, розфарбуйте кольоровими олівцями, постарайтеся зробити об’ємним.

Тепер ви вже бачите мету, більш того, вона стала для вас реальною, адже ви вже втілили її в матеріалі, ви можете її побачити і помацати. Ще раз подивіться на малюнок, похваліть себе і запитайте, що вам потрібно для досягнення мети? Залишилося зовсім небагато до її повної реалізації.

 

Вправа «Життя як дорога»

У своєму житті нам довелося пройти багато доріг – асфальтованих та сільських, лісових стежок і садових доріжок. А якою дорогою ви бачите саму своє життя?

Намалюйте дорогу вашого життя. Подумайте, звідки вона починається, через які місця вона проходить, яка вона зараз, що знаходиться на її узбіччях. І взагалі, яка вона? Мощена цеглою чи втоптана безліччю ніг, широка або вузька?

Не поспішайте, згадуйте, що вам зустрічалося на цій дорозі. Вибоїни і вибоїни, рівні гладкі ділянки, підйоми і спуски? Що ви зобразите на узбіччях дороги?

Уважно розгляньте свій малюнок, подумайте над ним. Дайте собі відповідь, чи ви задоволені дорогою, якою йдете? Може, є сенс звернути? Або вам явно не вистачає нових людей, або зелених насаджень? Якою б ви хотіли бачити вашу майбутню дорогу, адже вона ще дуже довга?

 

Вправа «Довільне малювання»

Візьміть аркуш паперу і олівець (ручку), розслабтеся, зробіть глибокий вдих, закрийте очі і починайте малювати. Малюйте довільно, не намагаючись створити якийсь осмислений образ. Дозвольте вашій руці вільно рухати олівцем по папері, лишаючи на ній різноманітні штрихи, каракулі, переплетення ліній і зигзаги.

 

Потім відкрийте очі і уважно розгляньте вийшов малюнок. Що ви на ньому бачите? Які образи виникають у хаосі ліній? Домалюйте деталі, щоб завершити побачену картинку, зробіть чіткіше контури, зафарбуйте якісь місця кольоровими олівцями. Нехай з хаосу ліній народиться ваш настрій, ваше майбутнє, ваші надії і ваше натхнення.

Займаючись самостійно, намагайтеся урізноманітнити техніки. Можна використовувати техніку печворк, створюючи композицію з шматочків тканини, вишивку, ліплення з глини або композиції з вовни.

Багатьом, наприклад, подобається створювати колаж. Вирізавши з журналів, рекламних буклетів, газет картинки і букви, наклейте їх на аркуш паперу. Тільки обов’язково чітко сформулюйте мету, що ви хочете зобразити: настрій, мета, майбутнє, рішення проблеми або щось інше. Вийшла композиція зробить ваші смутні очікування більш зрозумілими і підкаже відповідь на складні питання.

Така техніка рятує від ніяковості людей, переконаних, що вони не вміють малювати. Але пам’ятайте: створювати малюнок самостійно значно корисніше, так як підключаються механізми ідеомоторного зв’язку між рукою і різними ділянками кори головного мозку.


Намалюй своє ім’я

 Вправа для групової терапії (можна використовувати для роботи з ресурсністю класу).

“З цієї вправи ми, як правило, починаємо знайомство та налаштовуємо учасників на роботу”, – пояснює Ніла Ярко.

Насамперед, кожному учаснику пропонують назвати своє ім’я та сказати одну фразу про себе – будь-що, що не стосується роботи чи навчання. Далі учасники мають намалювати свої імена на папері з використанням кольорів (як правило, від 3 до 5, хоча кількість кольорів можна й не обмежувати).

Далі – кожен має пояснити, що відбувається в нього на малюнку, чому обраний той чи інший колір тощо.

“Дехто пише ім’я маленькими літерами та в самому куточку. Дехто розмальовує цілу сторінку. У когось літери з нахилом, у когось рядок іде вверх чи вниз. Хтось пише чорним, а комусь мало тих п’яти запропонованих кольорів. Десь є квіточки чи геометричні узори. Насправді все це може дуже багато сказати фахівцю-психотерапевту.

Проте коли ми працюємо з групою учителів, то не маємо завдання аналізувати проблеми кожного. Тож спостерігаємо за реакцією. Мушу сказати, зазвичай що в групі під час обговорення починається суттєвий емоційний підйом, адже в цей момент у кожного починається самопізнання”.

 

“Намалюй коло”

“Цю вправу рекомендується виконувати щодня самостійно, бажано під вечір, коли робочі справи вже завершено, а домашні ще не розпочаті. Вона допомагає переключити увагу, підняти настрій та трошки відпочити”.

Візьміть аркуш паперу й накресліть на ньому велике коло. Далі – просто малюйте. Малювати можна будь-що, що спадає на думку. Або навпаки – те, що малюється без залучення свідомості. Використовувати для малювання можна будь-які матеріали – олівці, фарби, ручки тощо. Колір також не має значення.

Рекомендується виконувати цю вправу впродовж хоча би 10 хвилин. Ви можете поставити собі будильник, щоби не відволікатися на споглядання годинника.

Ця вправа допомагає відпочити нашим розуму та психіці, заспокоїтися та переключитися, а також (за регулярного виконання) зменшує відчуття тривожності.


“Солодкі спогади”

авторка цієї та двох наступних вправ – Вікторія Назаревич

Цю техніку можна використовувати як для відновлення свого ресурсу, так і для занять у класі з дітьми.

“Наші спогади – це безцінний дар. Ми пам’ятаємо емоційно яскраві для нас моменти. Але наша психіка працює так, що негативні моменти ми згадуємо швидше й більш яскраво. Тоді як приємні хвилини “дістаємо” з пам’яті довше і трошки складніше”.

Для виконання вправи визначте проміжок часу і згадайте позитивні моменти, які відбулися в цей період. Запишіть список на аркуші (одним словом, тезою – як завгодно, але щоби ви розуміли, про що йдеться). Не треба насильства над собою – записуйте те, що приходить на думку, але воно обов’язково має бути приємним для вас.

Візьміть інший аркуш і намалюйте ці спогади у вигляді солодощів. Вони можуть лежати у вазі, на тарілці чи столі або бути “розкиданими” по паперу – як забажаєте й “побачите”. Якщо ви проводите цю вправу в групі, можна обговорити малюнки і спогади.

Солодощі, які з’являться на вашому малюнку, – це ваші ресурсні фрази. Ця техніка має пролонговану дію. Картинку можна з часом домальовувати, заповнювати новими чи згаданими спогадами.

Вправу варто виконувати для боротьби з тривожністю, відпочинку та наповнення свого емоційного ресурсу.

 

“Подушка безпеки”

Це вправа для знімання тривожності.

“Ми звикли тривожитися. І від поганих моментів, і від хороших, і навіть від самої тривоги ми також тривожимося. І коли ми ловимо себе на цьому почутті, варто переспрямувати наш ресурс на позитив”.

Візьміть аркуш паперу й намалюйте на ньому ваші “подушки безпеки”. Наприклад, у вас є власне помешкання, і це – ваша подушка безпеки. У вас є робота, машина, рахунок, друзі, кохані – малюйте ще подушки. Вони можуть поєднуватися між собою або бути намальованими окремо.

Кожна подушка – це те, що вас підтримує. Їх може бути скільки завгодно – стільки, скільки ви зможете згадати.

Але намалювати їх потрібно так, щоби на кожній ви могли уявити зверху себе. Тож розташуйте аркуш максимально комфортно для вас. Кожну подушку треба підписати (щоби ви не забули, що малося на увазі), їх можна розмалювати в різні кольори.

Під час роботи намагайтеся відслідковувати ваші емоції: чому ви вибрали саме такий колір? яка кількість ваших подушок? чому вони розташовані саме так?

Цей малюнок нагадує нам, що, окрім тривожності, у нас є безліч інших моментів, які підтримують нас і дарують позитивні емоції. А за потреби – зможуть допомогти.

“Багаж щастя”

 Уявіть, що за плечима у вас є сумочка чи рюкзачок, у якому лежить усе, щоби відчувати себе щасливим/-ою. Вам треба виписати ті речі та відчуття, які лежать у вашій торбинці. Дайте собі відповіді на запитання:

 ·         що лежить там?

·         хто збирав цей багаж?

·         що в ньому ваше?

·         що там не ваше?

·         може, від чогось треба відмовитися чи, навпаки, щось додати?

·         наскільки вам легко чи важко нести цей багаж?

Після того, як ви відповісте на ці запитання, намалюйте те, що лежить у вас у рюкзачку. Й обов’язково треба відслідкувати свій стан у момент, коли ви не лише думаєте над тим, що лежить у вашій торбинці, а коли бачите всі ці речі намальованими на папері. Вам, напевно, захочеться щось додати або від чогось відмовитися. Зробіть це.

 

На цій сторінці чудового сайту зібрані більше 20 арт-терапевтичних вправ, завдань, ігор.

https://dytpsyholog.com/2015/05/01/%D0%B0%D1%80%D1%82-%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D0%BF%D1%96%D1%8F/


За матеріалами:

https://dytpsyholog.com/2018/10/05/%d0%ba%d0%be%d0%bb%d1%96%d1%80-%d1%8f%d0%ba-%d0%bb%d1%96%d0%ba%d0%b8/

 

https://alexus.com.ua/metodichna-rozrobka-pedagoga-psixologa-na-temu-art-terapiya-yak-metod-korekci%D1%97-emocijnix-staniv/

 

https://osoblyvi.com.ua/ua/helpful-info/110-napriam-rozvytok/1603-shcho-take-art-terapiya

https://nus.org.ua/articles/5-vprav-z-artterapiyi-dlya-vidnovlennya-resursu-vchytelya/

 


Немає коментарів:

Дописати коментар