понеділок, 4 квітня 2022 р.

Як підтримати дитину!

                              



Як підтримати та заспокоїти дитину під час війни


  ПРОСТІ ТА ЦІННІ ПОРАДИ  

       БЕРЕЖІТЬ СЕБЕ. ДІЛІТЬСЯ КОРИСНОЮ ІНФОРМАЦІЄЮ 

  ТЕЛЕФОНУЙТЕ. ПИШІТЬ. МІЦНО ОБІЙМАЮ.

Діти надзвичайно вразливі. Як заспокоїти малечу під час воєнних дій? Що зробити, як дихати, про що говорити та що згадати – про це можна дізнатися переглянувши матеріал.  





Нервова система влаштована так: коли небезпечно тілу, усі знання не засвоюються. Тож перше, що треба зробити, — повернути безпеку своєму тілу. Якщо поруч із вами дитина, обійміть її і скажіть: “Я з тобою”. Якщо її рухи пришвидшені, треба говорити повільно, тихо й бути на рівні очей дитини.

Безпека для людей — це про режим дня, рутину. Робіть, усе, що ви запланували, якщо це можливо. Наприклад, піти в душ, поприбирати, поїсти, приготувати їжу.

Пам’ятайте, що треба пити воду. Коли симпатична система активна, у нас пересихає в роті. Якщо не хочете пити, хоча б змочіть губи чи пополощіть рот.

Треба їсти чи принаймні жувати. Коли ми жуємо, нервова система виходить зі стану паніки. Носіть із собою жуйки, цукерки. Ідеально, щоби було щось із вираженим смаком, аби повернути себе в стан мінімального спокою.

Слідкуйте за тим, аби ви та діти ходили в туалет. Історично склалося так: аби ссавці були в безпеці, у них мають бути позиви до сечовипускання й дефекації. Це треба, щоби стати легшим перед втечею. Якщо в стресовій ситуації ви відчуваєте, що з кишківником щось відбувається, це абсолютно нормально.

Візьміть у ліву руку якийсь предмет, який можете проконтролювати. Коли ми беремо щось у ліву руку, то, фактично, беремо під контроль усе, що відбувається в правій півкулі мозку. Усі тривожні думки й образи — це зокрема робота правої півкулі.

Наприклад, коли дитина тривожиться, а вам треба зібрати речі, призначте її відповідальною за якийсь процес і дайте якийсь предмет у ліву руку. Це допоможе заспокоїтися.

 

Точка екстреної допомоги під час паніки

 Знайдіть точку між безіменним пальцем та мізинцем і надавіть на неї. Це точка, на яку ми впливаємо, коли стає страшно. Це допомагає заспокоїтися.

 

Повторюйте слово “пау” кілька разів. Уявіть, що ви наче кидаєте це слово в стелю, як у мішень.

 

Слідкуйте за диханням. Робіть вдих на 2 такти, а видих — на 4 чи 6. Тобто затримуйте дихання. Дітям можна давати скоромовки, щоби вони говорили їх на видиху.

Дозвольте собі “потупити”. Коли ми перебуваємо в стані травматизації, терапевти рекомендують грати на тетрисі, з кульками. Можете пограти в комп’ютерну гру.

Коли ми не можемо нічого проконтролювати, треба виконати дії, які мають хоч трохи контролю. Тобто те, за що ви можете взятися й що даватиме швидкий результат. Наприклад, щось швидко спекти чи прибрати на полиці.

Якщо ви ходите квартироюкраще йти перехресно: ліва рука, права нога. Коли ми перебуваємо в стресовому стані, то переважно ходимо паралельно: права рука, права нога. Це означає, що порушені зв’язки між кулями мозку.















Хочеться сховатись під ковдру і чекати на новину про нашу перемогу. Але ж поряд наша дитина, для якої ми та сама  ковдра і та сама перемога. І це точно те, на що ми зараз можемо впливати.

 

Тому, якщо наша батарейка лише заряджається, можемо спробувати разом із нашими невгамовниками говорити на такі теми:

 

1. Якщо б у тебе була можливість стати невидимим на один день, що б ти робив?

2. З усіх слів, що ти знаєш, яке слово найсмішніше?

3. Коли діти стають дорослими?

4. Якою твариною ти б хотів бути? Чому?

5. Ти б радше обрав страву зі смаком використаних шкарпеток чи ту, яка забарвлює тебе у зелений колір?

6. Ти б хотів у своїй кишені тримати попкорн чи кошеня?

7. Що тобі подобається більше: чхати або гикати (ікати)?

8. Що тобі найбільш незрозуміле у дорослих?

9. Що найприємніше тобі коли-небудь говорили про тебе?

10. Якщо б у тебе була можливість змінити в мені щось одне, що б це було?

11. Яке правило в нашій сім’ї найважливіше?

12. Опиши себе за допомогою 3 слів.

13. У тебе є щасливе число? Чому воно для тебе щасливе?

14. Що таке кохання?

15. Якщо б ти мав ресторан, які страви там би готували?

16. Що б ти робив, якщо б я поцупила твою цукерку?

17. Які три бажання ти б загадав, якщо б у тебе була чарівна паличка?

18. Якщо б тобі довелося віддати усі свої іграшки комусь, хто б це був?

19. Для чого ти прокидаєшся вранці?

20. Як зробити іншу людину щасливою?

21. Що б ти більше хотів: зменшитися до розмірів мурашки чи збільшитись до розміру хмарочоса?

22. На чому ти б хотів подорожувати: на космічному кораблі чи на драконі?

23. Де б ти більше хотів опинитися: у пустелі чи в океані?

24. Використовуючи лише те, що ти бачиш навколо себе, скільки монстрів тобі би вдалося подолати?

25. Скільки ти матимеш дітей, коли виростеш?

 

Будь ласка, зберігайте і розповсюджуйте, аби інші батьки теж могли допомогти собі й своїй дитині. Все буде Україна!


За матеріалами Лада Ендресен



Як діяти у бомбосховищах

перебуваючи з дітьми з аутизмом!

Також ці поради стануть в нагоді і нормотиповим дітям, якщо вони занадто гостро реагують на звуки сирен, вибухів або просто відчувають сильний страх.

 Ø Створити відносно комфортний простір для дитини. Відгородити окреме місце картоном, подушкою, одягом, створивши халабуду, де дитина буде мати змогу бути трішки насамоті.

Ø Можна зробити кокон з великої подушки чи одягу.

Ø Якщо є потреба, то пояснити оточенню особливості дитини. І що Вам може бути необхідна допомога.

Ø Якщо в дитини наявні гіпер/гіпочутливості сенсорних сфер, то найактуальніше підтримувати їх.

 

Впливати на слухову сферу:

Ø Навушники, беруші, шапка, пов'язка на голову, все що може зменшити кількість звуку.

Ø Улюблена музика, якщо є зв'язок.

Ø Співати пісні, які любить дитина.

Ø Розповідати ті пісні, казки, вірші, які дитина ехолалить. Підтримувати ехолалії.

Ø Старатися говорити спокійно, тихо, з рівним темпом мовлення.

 

Впливати на тактильну сферу:

Ø Масажі, міцні обнімання, стискання всієї дитини або частин, якої потребує найбільше.

Ø Тактильні ігри,

Ø Малювання букв чи цифр на тілі дитини і відгадування їх.

Ø Прижимання подушками чи ковдрою. Якщо нічого немає, то можна, щоб дитину ззаду і спереду обійняли 2 людини і стиснули.

Ø Ігри з пластиліном, піском.

Ø Ігри з маленькими іграшками, предметами чи просто камінцями.

Ø Ігри з лизунами.

Ø Можна насипати наявну крупу, макарони, камінці у шкарпетки та гратися сенсорною іграшкою.

 

Вестибулярна сфера:

Ø Покачування та заколихування, які потребує дитина.

Ø Посадити на коліна та покачувати, з-за потреби співати улюблені пісні, підтримувати ехолалії.

Ø Якщо дитина старша, можна запропонувати перевалюватися з ноги на ногу вправо/вліво і покачувати себе так.

Ø Крутитися навколо своєї осі.

Ø Крутити та покачувати головою.

 

Пропріоцеативна сфера:

Ø Рухатися, присідати, стрибати, якщо є необхідність.

Ø Стоячи на ногах трусити тілом, можна окремо трусти ногами та руками.

Ø Збивати предмети, бутилку наче грати у боулінг.

Ø Якщо дитина рухається, ходить зі сторони в сторону не перешкоджати.

Ø Показувати рухи, щоб дитина повторила їх, якщо їй цікаво.

Ø Кидати маленькі камінці чи предмети в наявну посудину.

 

Зорова сфера:

Ø Дивитися на таймер, як ідуть цифри.

Ø Пазли, книги, картки домена, якщо є.

Ø Якщо дитина махає руками або предметами перед очима не забороняти.

Ø Якщо дитину втомлює велика кількість людей, то повернути до стіни або відгородити, зробивши халабуду за допомогою одягу, простирадла, полотенця чи інших речей.

 

Нюхова сфера:

Ø Якщо наявна чутливість, то взяти ефірні олії, щоб дитина не відчувала неприємні запахи.

Ø Якщо дитина нюхає підмишки і ховається під руку для самозаспокоєння не перешкоджати цьому.

 

Смакова сфера.

Ø Намагатися кормити хоча би по наближеному до режиму графіку.

Ø Стабільно давати пити.

Ø Давати тверді продукти, щоб дитина жувала, якщо її це заспокоює.

Ø Дати дозволений предмет, тканину, щоб дитина могла смоктати, лизати чи гризти.

  Якщо є потреба у поясненні ситуації для дитини, то можна намалювати на листку, піску, землі чітко поетапно та зрозуміло, що відбувається.

Попереджати максимально доступно лише те, що потрібно робити.

 Намагатися батькам зберігати спокій та також робити для себе розвантажувальні вправи, медитації.







Усі зазначені рекомендації можна обговорювати з дитиною. визначати ті, що подобаються найбільше або значимі, а отже є ресурсними.






Допомога дітям з особливими потребами у надзвичайних ситуаціях / тренінг від ізраїльських фахівців 

Вебінар Олега Романчука дитячого психіатра, психотерапевта центру "Коло сім'ї" «Психологічна допомога дітям, що пережили психотравмуючі події на війні» 

https://www.youtube.com/watch?v=jdgDSuUPVso

Ці матеріали будуть корисними для психологів, вчителів, батьків. Вебінари містять практичні рекомендації, як правильно діяти у відповідних ситуаціях, як допомагати дитині та собі. 




Відновлювальна техніка «Наснага у долоні» спрямована на підвищення та відновлення наших сил

 Наші долоні допомагають нам:

Ø відчувати світ (дотики та рухи дарують неймовірний спектр пізнання);

Ø будувати життя (будь що від посадженої рослини до хати, від догляду за собою до надання допомоги іншим);

Ø демонструвати свій стан (з агресією зтискати кулаки, на радощах махати привіт друзям, з теплом стикати руки рідних).

 Долоні з психологічного погляду - це міст для з‘єднання зі світом, це портал для самовираження, це інструмент для досягнень.

 І сьогодні ми приділимо увагу саме їм для отримання додаткових сил, ресурсів.

 Алгоритм виконання:

 1.  Потріть долоні одна об одну до появи тепла.

 2.   Покладіть одну долонь з розставленими пальцями на аркуш паперу (А3 або А4, або навіть на відрізок обоїв, дошку для малювання).

 3.   Обведіть долонь по усьому периметру. Вийде «напівсонце», «сонце на світанку», де пальці - це промені.

 4.  Розфарбуйте пальці-промені у такі кольори, щоб з‘явилось відчуття емоційної легкості, полегшення.

 5.  Уявіть, що ця легкість допомагає сонечку піднятись вище у небо та почати сяяти яскравіше. Домалюйте другу половину сонечка за допомогою обведення другої долоні. Також розфарбуйте.

 6.  Тепер, коли сонечко сяє теплом, зігріває, що воно могло б побажати вам? Які корисні поради дало б?

 7.  Під сонечком намалюйте дорогу, яка веде вперед. Що окрім сонця зможе радувати мандрівника на цьому шляху? Домалюйте це (н.: квіти, струмок, дерева, птахи).

 8.  Якими словами та діями ви б подякували сонечку за тепло, світло, підтримку у житті? Що відчуваєте тілом при цьому? Яка фраза стала б девізом на шляху під сонцем? Де у житті вам можуть допомагати ці відчуття та дари сонця?

 Сонячних днів та мирного тепла 💙💛


Немає коментарів:

Дописати коментар